Kokiame mažiausiame apskritime gali apsisukti jūsų automobilis? „Toyota Yaris“ yra visai nedidelis automobilis, tačiau ir jo apsisukimo apskritimo skersmuo yra 9,8 m. Tuo tarpu garsieji Londono taksi apsisuka vos 8,5 metruose. Kaip jiems tai pavyksta? Kodėl visi automobiliai negali būti tokie manevringi?
Aišku, Londono taksi reikia mikliai nardyti miesto gatvėse, tačiau juk ir „Toyota Yaris“ techniškai yra miesto automobilis – ir jo savininkai džiaugtųsi galėdami apsisukti siauroje gatvelėje.
Įdomu tai, kad Londono taksi apsisukimo apskritimą padiktavo garsusis „Savoy“ viešbutis, šalia kurio įėjimo yra visai nedaug vietos.
Praktiškai joks automobilis ten negali apsisukti nenaudodamas atbulinės pavaros. Žinoma, išskyrus garsųjį juodąjį taksi.
Sugrįžkime prie mūsų pavyzdžio „Toyota Yaris“. Naujausias šio modelio automobilis yra 4,12 metrų ilgio ir 1,7 metrų pločio. „Yaris“ ratų bazės ilgis – 2,55 metrai.
Tai yra pakankamai standartiniai, neišsiskiriantys išmatavimai – panašius turi daugelis šios klasės automobilių.
Teoriškai, mažesni išmatavimai suteikia galimybę apsisukti mažesnėje erdvėje, tačiau Londono taksi tikrai nėra mažas – jo ilgis siekia 4,86 m, plotis – 1,87 m, o atstumas tarp ašių – beveik 2 metrus. Taigi, dydis jam nepadeda.
Tai kaip jis gali apsisukti tokiame mažame plote ir kodėl to negali „Yaris“ ar kiti automobiliai?
Na, pradėkime nuo to, kad Londono taksi automobiliai yra varomi galiniais ratais. Tai reiškia, kad vienintelis priekinių ratų darbas yra vairavimas. Priekiniai ratai neturi jokio galios perdavimo mechanizmo (varomų pusašių), kuris ribotų jų pasisukimo kampą.
Šiems automobiliams padeda ir mažesni važiuoklės komponentai. Pavyzdžiui, daugelis automobilių turi štampuotas važiuoklės svirtis, kurios yra gana plačios.
Tuo tarpu Londono taksi automobiliai turi Y raidės formos svirtis, kurios yra pagamintos iš tvirtesnio ir sunkesnio metalo.
Taip pat naudojamos mažesnės spyruoklės ir amortizatoriai – taip pačioje važiuoklėje lieka daugiau vietos priekiniams ratams. Patys ratai, beje, atrodo pakankamai maži, lyginant su įprastais šiuolaikiniais automobiliais.
Galiausiai, prie taksi automobilio manevringumo prisideda ir vairavimo mechanizmo geometrija bei pakankamai greitas bei lengvas vairas.
Taigi, visi naudojami komponentai automobilių pramonei yra gerai žinomi, tai kodėl visiems kitiems automobiliams reikia gerokai daugiau vietos apsisukti?
Mažiau pasukami priekiniai ratai turi savų privalumų. Labiau ribota vairavimo sistema yra stabilesnė, o per vairą vairuotojui perduodama daugiau informacijos apie kelio paviršių ir tai, ką veikia priekiniai automobilio ratai.
Didžiausiu apsisukimo spindulių dėl šios priežasties dažniausiai pasižymi lenktyniniai automobiliai – taip tiesiog stabiliau – juk taksi automobiliai beveik nepasirodo greitkeliuose.
Londono taksi važinėja tik asfaltuotomis miestų gatvėmis, todėl smulkesni važiuoklės komponentai greitai nesusidėvi, o ir dėmesys komfortui neturi būti toks didelis.
Įprasti automobiliai yra kuriami didesniems greičiams ir visų tipų keliams, todėl jų važiuoklės privalo būti patikimesnės ir pakelti didesnius smūgius.
Lrt.lt